Kasvun ja oppimisen tuki
Erilaisia tuen muotoja
Varhaiskasvatukseen osallistuminen on hyvä perusta lapsen kehitykselle, oppimiselle ja hyvinvoinnille. Varhaiskasvatuksessa lapsen kehitystä ja oppimista tuetaan lapsen tarpeiden edellyttämällä tavalla. Lapsen kannalta on tärkeää, että tuki muodostaa johdonmukaisen jatkumon varhaiskasvatuksen aikana sekä lapsen aloittaessa esiopetuksen.
Varhaiserityiskasvatuksen lähtökohtana on mahdollistaa kaikille lapsille yhteinen ja yhtäläinen laadukas varhaiskasvatus järjestämällä lapsen tarvitsemaa tukea mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.
Raumalla on 6 integroitua pienryhmää, joissa on paikkoja vahvemmin tukea tarvitseville lapsille. Vapautuvat paikat täytetään keväällä syksyn varhaiskasvatusryhmien muodostamisen yhteydessä. Jokaisessa pienryhmässä työskentelee varhaiskasvatuksen erityisopettaja.
Lapsen tarvitsema tuki voi olla lyhytaikaista ja vähäistä, ja silloin voi yksi tuen muoto riittää. Osa lapsista tarvitsee enemmän ja säännöllistä tukea tai samanaikaisesti useita tuen muotoja. Lapsen varhaiskasvatus hakemuksessa tulee olla maininta lapsen tuen tarpeesta.
Lapsen kehityksen ja oppimisen tuki järjestetään osana varhaiskasvatuksen päivittäistä toimintaa. Lapsen tukea järjestetään pedagogisena, rakenteellisena ja hoidollisena tukena.
Varhaiskasvatuksessa konsultoivan varhaiskasvatuksen erityisopettaja osallistuu tarvittaessa tuen arviointiin, suunnitteluun ja järjestämiseen.
Tuki annetaan ensisijaisesti lapsen omassa varhaiskasvatusryhmässä.
Lapsen varhaiskasvatussuunnitelma
Lapsen tarvitsema tuki kirjataan lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaan. Siihen kirjataan lapsen kehityksen ja oppimisen tukeen liittyvät vastuut ja työnjako, tukitoimenpiteet sekä niiden toteuttamistapa, arviointi ja mahdolliset tuen hallintopäätökset. Varhaiskasvatussuunnitelma laaditaan yhteistyössä lapsen huoltajan kanssa. Suunnitelman laatimiseen osallistuvat tarpeen mukaan lapsen kehitystä ja oppimista tukevat asiantuntijat tai muut tarvittavat yhteistyötahot.
Varhaiserityiskasvatus
Varhaiserityiskasvatus
Varhaiskasvatukseen osallistuminen on hyvä perusta lapsen kehitykselle, oppimiselle ja hyvinvoinnille. Varhaiskasvatuksessa lapsen kehitystä ja oppimista tuetaan lapsen tarpeiden edellyttämällä tavalla. Lapsen kannalta on tärkeää, että tuki muodostaa johdonmukaisen jatkumon varhaiskasvatuksen aikana sekä lapsen aloittaessa esiopetuksen.
Lapsen tuki järjestetään hänen tarpeistaan lähtien yleisenä, tehostettuna tai erityisenä tukena. Lapsen tarvitsema tuki voi olla lyhytaikaista ja vähäistä, silloin voi riittää yksittäiset tuen muodot. Osa lapsista tarvitsee enemmän ja säännöllistä tukea tai samanaikaisesti useita tuen muotoja tällöin lapsen tuki järjestetään tehostettuna tai erityisenä tukena.
•Lapsen varhaiskasvatushakemuksessa tulee olla maininta lapsen tuen tarpeesta.
•Lapsen kehityksen ja oppimisen tuki järjestetään osana varhaiskasvatuksen päivittäistä toimintaa.
•Varhaiskasvatuksessa käytetään varhaiskasvatuksen erityisopettajan konsultaatiota tuen tarpeen arvioinnissa, tuen suunnittelussa ja järjestämisessä.
•Tuki annetaan ensisijaisesti lapsen omassa varhaiskasvatusryhmässä.
•Raumalla on seitsemän integroitua pienryhmää, joissa on yhteensä 42 paikkaa vahvinta tukea tarvitseville lapsille. Kaksi ryhmistä toimii koulun yhteydessä ja on ensisijaisesti tarkoitettu esiopetusikäisille lapsille. Vuosittain ryhmistä vapautuu n. 13-17 paikkaa. Vapautuvat paikat täytetään keväällä syksyn varhaiskasvatusryhmien muodostamisen yhteydessä. Jokaisessa ryhmässä työskentelee varhaiskasvatuksen erityisopettaja.
•Rauman varhaiskasvatuksessa työskentelee 9 erityisavustajaa, joista kolme integroiduissa pienryhmissä. Loput kuusi toimivat ryhmäavustajina. Lisäksi varhaiserityiskasvatuksella on 14 omaa lastenhoitajaa, joista neljä työskentelee integroidussa pienryhmässä ja kymmenen muissa varhaiskasvatus- ja esiopetusryhmissä.
Tällöin ryhmässä on useampia tukea tarvitsevia lapsia.
Henkilökohtainen avustaja voidaan myöntää vain silloin, kun lapsi tarvitsee aikuisen apua kaikissa oppimis- ja perushoitotilanteissa. Erityisavustajien ja varhaiserityiskasvatuksen lastenhoitajien sijoittumisesta syksyn lapsiryhmiin päätetään vuosittain toukokuussa. Erityisavustajahakemuksen tekee lapsen huoltajan suostumuksella asianomainen päiväkotiryhmä yhdessä esimiehensä kanssa.
Toimi näin
Integroituihin ryhmiin haetaan varhaiskasvatushakemuksella. Hakemuksessa tulee olla maininta lapsen tuen tarpeesta.
Varhaiskasvatushakemus tulee täyttää ensisijaisesti sähköisesti.
Varhaiskasvatuksessa olevan lapsen siirto integroituun erityisryhmään tehdään huoltajan suostumuksella moniammatillisessa työryhmässä.
Kenelle ja millä ehdoin
Integroituihin ryhmiin haetaan varhaiskasvatushakemuksella. Hakemuksessa tulee olla maininta lapsen tuen tarpeesta.
Varhaiskasvatushakemus tulee täyttää ensisijaisesti sähköisesti.
Varhaiskasvatuksessa olevan lapsen siirto integroituun erityisryhmään tehdään huoltajan suostumuksella moniammatillisessa työryhmässä.
Tausta
Jos lapsesi tarvitsee tukea fyysisen syyn tai tietoihin, taitoihin, tunne-elämään tai sosiaaliseen kehitykseen liittyvän syyn takia, kunta pyrkii joko toteuttamaan tuen nykyisessä varhaiskasvatuspaikassa tai löytämään lapsellesi paremmin sopivan paikan.
Lapsesi tukeminen voi olla erilaisia toiminnallisia ratkaisuja, eriytettyä pienryhmätoimintaa tai osa muuta päiväkoti- ja varhaiskasvatustoimintaa. Apuna voi olla varhaiskasvatuksen erityisopettaja. Lastasi tuetaan monialaisena yhteistyönä terveydenhoitajien, psykologien, sosiaalityöntekijöiden, musiikkiterapeuttien, toimintaterapeuttien, puheterapeuttien, perheneuvolan, lastenpsykiatrian ja koulun kanssa.
Lisätiedot
Lainsäädäntö
Varhaiskasvatuslaki
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180540
Maksullisuus
Palvelu on maksullinen.
Integroidut erityisryhmät/pienryhmät
- Kaivopuiston päiväkodin Lillukat-ryhmä
- Lajon päiväkodin Muumit-ryhmä
- Sampaanalan päiväkodin Peikot-ryhmä
- Uotilan päiväkodin Puput-ryhmä
- Päiväkoti Myllytonttu Muksutonttu-ryhmä
Lisäksi esiopetuksessa pienryhmät Karin koululla ja Pohjoiskehän koululla.
Integroituihin erityisryhmiin haetaan varhaiskasvatus hakemuksella. Hakemuksessa tulee olla maininta lapsen tuen tarpeesta.
Konsultoivat varhaiskasvatuksen erityisopettajat
Konsultoivat varhaiskasvatuksen erityisopettajat koordinoivat varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa olevien tukea tarvitsevien lasten palveluita, tukevat ja ohjaavat varhaiskasvatuksen henkilöstöä tuen asioissa ja tekevät yhteistyötä huoltajien sekä eri asiantuntijoiden kanssa. Lapsen huoltajat voivat olla myös suoraan yhteydessä erityisopettajaan.
-
Lehtonen Miika
Konsultoiva varhaiskasvatuksen erityisopettaja
Puh. 040 833 0828
miika.lehtonen@rauma.fi
-
Koivunen Tiina
Konsultoiva varhaiskasvatuksen erityisopettaja
Puh. 044 793 4589
tiina.koivunen@rauma.fi
-
Salminen Minna
Konsultoiva varhaiskasvatuksen erityisopettaja
Puh. 044 793 4527
minna.salminen@rauma.fi