Toiminta
Rauman seudun jätehuoltolaitos
Rauman seudun jätehuoltolaitos on Rauman kaupunkiin kuuluva kunnallinen liikelaitos. Päätehtävämme on huolehtia lakisääteisesti Rauman alueen kunnan vastuulla olevan jätehuollon järjestämisestä (seka-, bio- ja pakkausjätteiden tyhjennykset), Eurajoen alueen jätehuollon järjestämisestä (pakkausjätteiden tyhjennykset ja biojätteiden tyhjennykset 1.7.2024 alkaen) sekä ylläpitää omia kierrätyspisteitään ja Hevossuon jäteasemaa.
Eurajoen alueen, mukaan lukien Luvian jätehuollon järjestäminen siirtyi 1.1.2023 Rauman seudun jätehuoltolaitoksen tehtäväksi.
Eurajoen alueella on sekajätteen osalta edelleen kiinteistön haltijan järjestämä jätteenkuljetus, eli jäteastioiden tyhjennykset tilaa kiinteistön haltija itse haluamaltaan jätteenkuljettajalta. Pakkausjätteiden tyhjennykset, Eurajoen ekomaksut ja Luvian ranta-alueiden aluekeräyspisteiden tyhjennykset hallinnoidaan Rauman seudun jätehuoltolaitoksen kautta.
Jätelain mukaisesti pakkausjätekuljetukset (kartonki-, metalli-, lasi- ja muovipakkaukset) siirtyivät kunnan kilpailuttamiksi 1.7.2023 alkaen Rauman ja Eurajoen alueella.
Eurajoen alueen biojätekuljetukset siirtyvät kunnan kilpailuttamiksi 1.7.2024.
Rauman jätehuoltotoimintaa määrittävät jätelaki ja kunnan jätehuoltomääräykset. Määräykset ohjaavat jätehuoltoa kestävän kehityksen periaatteella siten, että jätemäärä vähenee ja mahdollisimman suuri osa jätteestä menee hyötykäyttöön.
Hyötyjätteiden lajittelu säästää ympäristöä ja luonnonvaroja. Arvokkaat raaka-aineet saadaan uudelleen käyttöön ja uusien raaka-aineiden käyttö vähenee.
Jätelain mukainen kunnan järjestämä jätehuolto
Jätehuollon järjestäminen on kuntien lakisääteinen tehtävä. Jätelaki velvoittaa jätteenhaltijoita liittymään kunnan järjestämään jätehuoltoon. Asianmukaisen jätehuollon järjestäminen myös vapaa-ajan asunnolle on jätelain mukainen velvoite.
Jätelaissa (JL 32 §) on lueteltu ne kohteet, joissa syntyneiden jätteiden jätehuollon järjestäminen on kunnan vastuulla. Täten kunnat ovat vastuussa muun muassa asumisessa syntyvän jätteen sekä sosiaali- ja terveyspalveluissa ja koulutustoiminnassa ja julkisessa hallinto- ja palvelutoiminnassa syntyvän yhdyskuntajätteen jätehuollon järjestämisestä. Asumisessa syntyvänä jätteenä pidetään kaikkea asumisessa syntyvää jätettä sen lajista, laadusta ja määrästä riippumatta. Myös sako- ja umpikaivolietteet kuuluvat näihin jätteisiin. Jätelain 35.3 §:n mukaan kunnan jätehuoltovastuulle kuuluvat jätteet on toimitettava kunnan määräämään vastaanotto- tai käsittelypaikkaan. Lain perustelujen mukaan säännöksen tarkoituksena on varmistaa kunnan oikeus ja mahdollisuudet hoitaa sille laissa määrätyt jätehuoltotehtävät.
Jätelain mukaan jätehuollon kustannukset katettava jätemaksutuloilla
(JL 78 §), verovaroja jätehuollon järjestämiseen ei käytetä. Jätelain mukaan jätteen alkuperäinen tuottaja taikka nykyinen tai aiempi haltija vastaa jätehuollon kustannuksista (aiheuttamisperiaate). JL 20 §.
Jätemaksulla katetaan täysimääräisesti jätelain 21 §:ssä tarkoitetut kaatopaikan perustamisesta, käytöstä, käytöstä poistamisesta ja jälkihoidosta (30 vuotta) aiheutuvat kustannukset. Muita jätehuollon kustannuksia ovat muun muassa vaarallisen jätteen vastaanotto ja käsittely, hyötyjätepisteiden ylläpito, jätteiden vastaanotto ja käsittely, jäteneuvonta, jätteen kuljetusten kilpailuttaminen, jätemaksujen laskutus tai muu jätehuollon järjestämiseen välittömästi liittyvä hallinnollinen työ ja jätehuollon viranomaistoiminta esim. kuljetusrekisterin ylläpito.
Raumalla ei ole ollut käytössä perusmaksua, vaan kaikki jätehuollon kustannukset on sisällytetty jäteastioiden tyhjennyshintoihin.
Kunnan vastuulla olevat jätteet
32 §
Kunnan velvollisuus järjestää jätehuolto
Kunnan on järjestettävä seuraavien, muiden kuin vaarallisten jätteiden jätehuolto:
1. vakinaisessa asunnossa, vapaa-ajan asunnossa, asuntolassa ja muussa asumisessa syntyvä jäte, mukaan lukien sako- ja umpikaivoliete;
2. kunnan hallinto- ja palvelutoiminnassa syntyvä yhdyskuntajäte;
3. liikehuoneistossa syntyvä yhdyskuntajäte, joka kerätään kiinteistöllä yhdessä 1 ja 2 kohdassa tarkoitetun jätteen kanssa;
4. muu yhdyskuntajäte, joka kerätään yhdessä 1–3 kohdassa tarkoitetun jätteen kanssa alueellisessa putkikeräys- tai muussa vastaavassa keräysjärjestelmässä.
Kunnan on lisäksi järjestettävä asumisessa syntyvän vaarallisen jätteen vastaanotto ja käsittely. Maa- ja metsätaloudessa syntyvän vaarallisen jätteen vastaanotto ja käsittely kuuluu kunnan vastuulle, jollei kysymys ole kohtuuttomasta määrästä jätettä.
Kunnan vastuulla oleva jäte on toimitettava kunnan järjestämään jätehuoltoon. Raumalla jätehuollon järjestää Rauman seudun jätehuoltolaitos.