Rauman kaupunki on julkaissut brändikäsikirjan, joka sisältää uudistetun visuaalisen ohjeiston. Yli kymmenen vuotta käytössä ollut aiempi graafinen ohje erilaisine laajennuksineen on päivitetty palvelemaan tätä päivää ja tukemaan strategiassa määriteltyjä tavoitteita. Uudistuksessa on painotettu raumalaisen identiteetin juuria ja olemassa olevia vahvuuksia.

– Brändikäsikirja on kaupungin profiloinnin ja kuntakuvan rakentamisen tärkeä työkalu ja myös osa valmisteilla olevaa markkinoinnin kehittämisohjelmaa. Olemme kirkastaneet aineistoon raumalaisen äänensävyn, brändin ydinviestit sekä väri- ja kuvamaailmat. Strategiassa määritellyt arvot ohjaavat brändikäsikirjan kautta myös markkinoinnin ja viestinnän käytännön toteutuksia, viestintäpäällikkö Raija Lehtorinne kertoo.

Käsikirja palvelee kaupungin työntekijöitä ja luottamushenkilöitä sekä viestinnän ammattilaisia ja yhteistyökumppaneita.

Raumalaista valovoimaa visuaalisilla valinnoilla

Visuaalisella ohjeistuksella luodaan markkinoinnille ja viestinnälle ulkoinen yhtenäisyys ja tunnistettavuus. Suunnittelussa on huomioitu erityisesti aineistojen saavutettavuus.

– Uudistuneessa ilmeessä on raumalaisille tuttua ja turvallista sekä uutta identiteettiin sopivaa. Raumalaista valovoimaisuutta kuvastavat historiallinen kulttuuri, vahva ja vaikuttava elinkeinoelämä sekä lumoava luonto, jonka meri ja metsät tuottavat elinvoimaa asukkaille ja yrityksille, Lehtorinne sanoo.

Kuvamaailma korostaa Rauman vahvuuksia: kotoisuutta, perinteitä, hyvää elämää ja toimivaa arkea, yritysten elinvoimaa sekä luonnon ja meren tunnelmaa.

Värimaailma pohjautuu Rauman vaakunaan ja mereen. Väri-identiteetin sinikeltainen kivijalka on saanut rinnalleen täydennettyjä väripaletteja. Rauman merellisyys on nostettu uudistuksessa vahvemmin esille. Kaupungin porttilogo on päivitetty purjeeksi, joka kuvastaa strategian mukaista liikettä eteenpäin. Purjelogon on suunnitellut kaupungin viestintäasiantuntija Kari Riikilä.

Päivitetty ilme otetaan käyttöön asteittain sitä mukaa, kun aineistoja uusitaan. Sähköiset toteutukset ja uudistunut asukaslehti näkyvät kaupunkilaisille jo kevään ja kesän aikana. Brändikäsikirjan aineisto on ladattavissa kaupungin verkkosivustolla osoitteessa rauma.fi/brandikasikirja ja kuvapankissa osoitteessa rauma.kuvat.fi.

Brändikäsikirja on toteutettu Rauman kaupungin markkinointikumppanin Kumppania Oy:n kanssa.

Rauman kaupungin brändikäsikirja